Alle zeilen bij met recruitmentcampagne voor passend nieuw talent bij Burggraaf Zeilmakerij.
Wat doe je als traditionele recruiters zelf opgeven omdat jij specifiek personeel zoekt? Bart Burggraaf sloeg de handen ineen met Dirk van Esdoorn de Vries, en met succes: dankzij de betrokken en persoonlijke aanpak verwelkomde Bart in het najaar van 2023 twee nieuwe collega’s. Hoe dat ging en waarom de aanpak van Esdoorn de Vries effectief bleek voor zijn bedrijf? Dat vertelt Bart je zelf in dit interview.
Bij Burggraaf Zeilmakerij worden onder andere vrachtwagenzeilen, aanhangerzeilen, containernetten, hoezen voor over machines, ladingssystemen en zeildoeken voor over veilingskarren gemaakt. Al bijna 100 jaar! “Ik ben de vierde generatie in het bedrijf”, vertelt Bart, die dit zeker als bijzonder ervaart. “Dat we al zo lang bestaan is niet niks. Mijn voorouders begonnen met handel in jutezakken. Sinds de jaren ’60 kwamen daar katoendoeken bij. Nu doen we vrijwel alleen nog PWC. We gaan met de tijd mee, en dat moet ook wel.”
Als eigenaar van ambachtsbedrijf Burggraaf Zeilmakerij weet Bart hoe moeilijk het is om de juiste mensen te vinden voor de technische productiewerkzaamheden. “Toen reguliere bemiddelaars de handdoek in de ring gooiden, moest ik op een andere manier nieuwe medewerkers proberen te vinden. Gelukkig vond ik Esdoorn de Vries.”
Hoe Bart bij Esdoorn de Vries terechtkwam? “Bijna een jaar geleden kwam ik Esdoorn de Vries via gemeenschappelijke connecties op LinkedIn tegen. Ik had het wel een beetje gehad met andere bureaus, die bijvoorbeeld na een halfjaar de campagne stopten omdat ik in zo’n specifiek vak zit en ze de juiste mensen niet aan ons konden koppelen. Met Esdoorn de Vries was het gelijk vanaf het eerste contact al een wereld van verschil,” aldus Bart.
“Dat zit hem vooral in de openheid. De transparantie die ik krijg over wat ze doen en wanneer ze het doen, maar ook de constante terugkoppeling. In overzichten die ik wekelijks ontving stond precies wie ze allemaal benaderd hadden en bijvoorbeeld ook waarom een bepaalde kandidaat het niet was geworden. Het contact was vanaf het begin laagdrempelig en helder, dat voelde voor mij heel goed.”
Aan alle campagnes van Esdoorn de Vries gaat een strategische sessie vooraf. Dirk werd de contactpersoon van Bart. “Ik merkte meteen dat de interesse van Dirk in mijn bedrijf serieus was: er werden veel vragen gesteld over wat we deden en waar ik naar op zoek was. Het is geen doorsnee productiemedewerker rol. Je moet bijvoorbeeld tekeningen kunnen lezen waarvoor je technisch inzicht nodig hebt, en je zit veel op je knieën. Dat soort dingen werden vooraf goed in kaart gebracht”, legt Bart uit.
De persoonlijke benadering die Dirk richting Burggraaf Zeilmakerij en Bart had, had hij ook richting de kandidaten. “Hij behandelde ze niet als nummertjes. Dat was heel kenmerkend, en dat heeft ongetwijfeld een positieve impact gehad.”
“In totaal ben ik via de campagne met 30-35 kandidaten in contact gekomen. Toen er na de eerste 8-9 kandidaten nog geen match tussen zat, is Dirk met me in gesprek gegaan over hoe de sollicitatiegesprekken verliepen”, vertelt Bart.
“Dirk heeft me geholpen om de sollicitatiegesprekken te verbeteren. Hij stelde bijvoorbeeld een leidraad op met een indeling voor het gesprek en gaf tips om er een persoonlijker gesprek van te maken. In overleg is Dirk zelfs bij een aantal tweede gesprekken aanwezig geweest.” Met resultaat: in het najaar van 2023 nam Bart twee nieuwe collega’s aan die vandaag de dag nog onderdeel van het team zijn.
Volgend jaar mogen we naar Burggraaf Zeilmakerij refereren als ‘Koninklijke’ Burggraaf Zeilmakerij. En ook daarna zullen Bart en zijn team niet achterover leunen. “We mogen dan wel bijna 100 jaar bestaan, maar voor iedere klant blijven we vechten om het weer waar te maken. Ook voor het team gaan we mee met onze tijd: met nieuwe machines om de productie te vergemakkelijken en ergonomisch te verbeteren bijvoorbeeld.” Zo zorgt Bart dat hij voorloper is binnen zijn ambacht.