Maar liefst drie nieuwe medewerkers in twee maanden bij Quotation Factory dankzij een succesvolle campagne
Quotation Factory is opgericht in 2019 en heeft ambitieuze groeiplannen. Bij de transitie van start-up naar scale-up ontstond de behoefte naar een salesteam in huis. In totaal nam Quotation Factory 8 nieuwe collega’s aan, waarvan 3 direct naar aanleiding van de recruitmentcampagne door Michael van Esdoorn de Vries. Waarom dit zo’n succes was en wat de toekomstplannen zijn? Dat vroegen we aan CFO en mede-eigenaar Luc Versmissen.
“Quotation Factory is een softwareleverancier. We maken calculatiesoftware voor de metaalindustrie en helpen daarmee onze klanten sneller offertes te maken met minder gekwalificeerd personeel. Het berekenen van de bewerkingen met de kapitaalintensieve machines wordt namelijk vaak gedaan door mensen die al lang bij een bedrijf werken en veel specifieke kennis hebben, maar ook moeilijk te vinden of te vervangen zijn” legt Luc uit.
In 2021 was de softwareoplossing market fit en betrad Quotation Factory de markt. “We hebben nu een stabiel klantenbestand van rond de 55 bedrijven opgebouwd en willen in de komende 2 jaar doorgroeien naar 400 abonnementen in Nederland en België. Om die groei te realiseren, hebben we een sterke salesafdeling nodig.”
Toen Luc in contact kwam met Esdoorn de Vries, werd er in de eerste instantie naar een salescampagne gekeken, waarbij de leadacquisitie wordt overgenomen. “Toen we, los daarvan, besloten om intern een salesteam op te zetten en we erachter kwamen dat Esdoorn de Vries ons ook kon helpen bij het vinden van de juiste nieuwe medewerkers, zijn we met een recruitmentcampagne gestart,” vertelt Luc. “Ik zag het als een test en was heel benieuwd wat het voor ons kon opleveren.”
Luc legde twee verschillende vacatures bij Michael neer: Account Executive en Customer Success Medewerker.
“We bespraken de profielen die bij ons pasten en Michael ging via mijn LinkedIn op zoek naar geschikte kandidaten. Dat gaat als volgt: hij legt contact, probeert hen te triggeren en voert met interessante kandidaten een gesprek,” aldus Luc. “Met de meest geschikte kandidaten plant Michael een vervolggesprek met mij in. Vooraf deelt hij een verslagje met mij, waar ook een score aan hangt. Ik koppel na het gesprek terug hoe het gesprek is gegaan en of we de kandidaat hebben aangenomen.”
De communicatie met Michael en andere Esdoorn de Vries teamleden ervaart Luc heel positief. “We hebben regelmatig telefonisch en per mail contact. Dat contact is altijd heel helder. Ook krijg ik wekelijks een rapportage toegestuurd waarin ik onder andere precies kan zien hoeveel mensen Michael benadert heeft.”
Waarom deze aanpak zo goed werkt? “De traditionele recruiters, waar we ook mee samenwerken, zoeken naar een match met het profiel in bestaande databases met werkzoekenden. Esdoorn de Vries draait het eigenlijk om: zij nemen het profiel als uitgangspunt en zoeken daar de mensen bij”, aldus Luc.
“Het voordeel daarvan is dat ik niet alleen mensen spreek die al op zoek zijn naar een nieuwe baan, maar ook die om een andere reden getriggerd zijn. Een beetje het head hunting principe. Daar zit in mijn optiek een groot voordeel aan: de gesprekken met kandidaten zijn heel open en kunnen leiden tot een directe arbeidsovereenkomst, maar ook tot een verrijking van ons netwerk voor in de toekomst.”
Luc ziet nog meer voordelen van de unieke aanpak van Esdoorn de Vries. “Michael doet een hele goede voorselectie. Doordat hij zo gericht zoekt, komt hij met kandidaten die de branche al kennen. Dat is via traditionele recruiters niet makkelijk. 90% van de kandidaten die ik via Michael te spreken krijg, voldoen. Dat scheelt mij heel veel gesprekken en dus kostbare tijd.”
“Ook werkt de campagne zo, dat ik geen bemiddelingsfee hoef te betalen nadat we iemand aannemen. Mocht het onverhoopt na een korte tijd toch een mismatch blijken, heb ik in ieder geval geen nare nasmaak door de hoeveelheid geld die dit gekost heeft. De campagnes kunnen we als alle vacatures opgevuld zijn, zoals nu, tijdelijk stopzetten en weer opstarten wanneer we verder willen uitbreiden of er gaten vallen. Natuurlijk zijn de campagnes ook een investering, maar het is meer een continu verhaal,” legt Luc uit.
Luc concludeert dat de samenwerking met Esdoorn de Vries een hele succesvolle test is geweest. “We hebben op dit moment alle vacatures opgevuld, nog steeds gesprekken met goede kandidaten én een lijst van 50 personen die ook interessant zijn. Voor nu staat de campagne daarom op on hold, maar bij verdere groei van Quotation Factory wil ik er wel naartoe dat we doorlopend gebruikmaken van de campagnes en dus continu nieuwe, interessante mensen leren kennen,” vertelt Luc enthousiast