Een recruitment campagne van Esdoorn de Vriesvoor zorgt voor acht nieuwe medewerkers bij Landré
Robert Bollaart, die bij Landré verantwoordelijk is voor Finance en HR, is razend enthousiast over de samenwerking met Esdoorn de Vries. ‘Niet lullen maar poetsen’, en mét resultaat: hij mocht maar liefst acht nieuwe collega’s verwelkomen voor de lastig te vervullen vacature van de serviceorganisatie. Wat de samenwerking zo succesvol maakt? Dat vertelt Robert
je zelf in dit artikel!
Landré is een bedrijf met een rijke historie. “We bestaan ruim 160 jaar. Hier voor me ligt een boekje uit 1963, dat gemaakt is ter ere van ons 100-jarige jubileum. Bijna onvoorstelbaar!” lacht Robert. “Het begon met twee mannen die beide van techniek hielden: Landré en Glinderman. Ze bouwden steeds verder uit, op een bepaald moment deden ze alles behalve automobielen. Het Landré van vandaag omvat een klein deel van het bedrijf destijds: na overname werd het bedrijf namelijk opgeknipt en grotendeels verkocht.”
Vandaag de dag verkoopt Landré een breed portfolio aan CNC machines, van freesmachines en draaimachines tot lasermachines. Het bedrijf onderscheidt zich op de service die ze hun klanten leveren. “Wat we uit de lange geschiedenis van ons bedrijf zeker hebben meegenomen, is het denken in technische oplossingen voor de klant.”
Om die technische oplossingen te kunnen blijven bieden, bouwt Landré op een team van kundige professionals. “Die zijn vakinhoudelijk bekwaam en gedreven om resultaten te boeken, én schaars. Dat was altijd al zo, maar vandaag de dag is het lastiger dan ooit om ze te vinden. We hebben mensen nodig met interesse voor techniek,” legt Robert uit. En die mensen vond Robert dankzij de recruitmentcampagne van Esdoorn de Vries
Roberts ervaring met detacheerders en uitzendbureaus is dat er weinig gevoel bij zit. “Daardoor weten zowel wij als werkgever als de werkzoekende niet altijd waar we aan toe zijn en kan het na korte tijd een mismatch blijken. Ook zijn de fees die ze vragen voor ons als MKB-er vaak net te significant. Wij zochten dus een partij waarbij we niet de hoofdprijs hoefden te betalen.”
Daarnaast wilde Robert ook graag in een andere vijver vissen dan de traditionele recruiters. “Je kunt wel advertenties in de krant plaatsen, posters ophangen op scholen en vacatures online zetten, maar daarmee richt je je vooral op mensen die actief zoekend zijn. Terwijl latent zoekenden misschien wel veel interessanter en ambitieuzer zijn. Jesper en Emiel van Esdoorn de Vries hebben ons met een heleboel geschikte kandidaten in contact gebracht, waardoor we maar liefst acht gedreven, nieuwe collega’s hebben aangenomen!”
Na de werving door Esdoorn de Vries, ontving Landré de kandidaten op locatie. “Wij selecteren de kandidaten die zowel matchen op de kernwaarden van Landré als de criteria voor de functie.” Nieuwe collega’s die met veel enthousiasme aan de slag zijn gegaan en allemaal nog onderdeel uitmaken van het team. “Het zijn jonge gasten: we hebben ineens een heleboel 20-ers en 30-ers rondlopen!”
Waarom Robert het samenwerken met Esdoorn de Vries zo prettig vindt? “Dat is toch het ondernemerschap wat erin zit, met de poten in de klei. Net als wij zijn ze bij Esdoorn de Vries resultaatgericht en to the point, ze spreken de taal van het MKB. En het concept achter de campagnes is gewoon heel effectief”, vertelt hij enthousiast.
“Jesper en Emiel van Esdoorn de Vries hebben het geweldig opgepakt. Al snel na de start van de recruitmentcampagne voor Service Engineers stonden er gesprekken ingepland met passende kandidaten. Ik ging daar zo snel mogelijk mee aan de slag, want het ijzer moet je smeden wanneer het heet is. Van het hele proces en alle mensen die langsgekomen zijn, heb ik zelf ook heel veel geleerd”.
“Nu we de juiste mensen aan boord hebben, staan de recruitmentwerkzaamheden on hold. Onze nieuwe teamleden goed onboarden en productief krijgen heeft prioriteit”, legt Robert uit. “Maar in de toekomst zullen we zeker weer met recruitment aan de slag gaan. Daar zijn jullie goed in, dat is bewezen!”
Op dit moment is Landré overgestapt op een campagne voor leadgeneratie. “We hebben om ons heen gezien dat dit enorm goed werkt. Daarom zetten we de campagne in om de verkoop rondom een nieuw aangesloten leverancier te boosten. Dankzij de leads die jullie voor ons binnenhalen, hoeven onze interne verkopers zelf niet iedereen te bellen en kunnen ze gelijk gas geven.”
Met het uitgebreide team en veelbelovende vooruitzichten van de leadgeneratie campagne, blijft Landré vernieuwen en verrijken om hun klanten op technisch vlak zo goed mogelijk bij te staan.